FÜGE

A füge már ott volt az emberrel a Paradicsomban:
Ádám és Éva a bűnbe esés után fügefalevéllel fedte meztelenségét.

Néhány érdekesség a fügéről

A füge az emberiség legrégebben termesztett növénye: a Jordán-folyó völgyében 2006-ban olyan 11 ezer éves fügemaradványokra bukkantak, melyeket emberi beavatkozással szaporítottak.

A termékenységet, és szaporodóképességet szimbolizáló füge egy olyan rovarral való szoros együttműködés eredménye, amelynek életciklusa a növényéhez alkalmazkodik. A fügefa és a fügedarázs olyan szimbiózisban élnek, amelytől saját létük és fennmaradásuk függ.
A fügedarázs a fügefa gyümölcsérlelésének időszakán kívül nem képes szaporodásra.

Ha van a kertedben fügefa, vagy bokor, akkor biztosan tudod, hogy sosem láttuk még a füge virágját. Nincs is virágja, és ez egy rendkívül érdekes folyamat.

Újra el kell csodálkoznunk a Természet nagyszerűségén. Még mielőtt megérne, és fogyasztható lenne a füge, először egy belülről szőrökkel „kitapétázott” kis edénykéhez hasonlít, amelyen egy parányi kis nyílás található.

Ennek belsejében találhatók a hím és nős virágok, amelyek egyesülése lehetetlen, mivel nem egy időben virágoznak. Szükséges, hogy a női virágokat beporzó virágpor máshonnan érkezzen.
A pollent szállító fügedarázs nőstényt erőteljes szaporodási ösztön hajtja, belemászik a fügébe, és a nős virágokban teszi le a petéit, a virág magrügyének közelében, amelyből a későbbiekben a lárvát tartalmazó gubacs lesz.

Ezekből először hím rovarok kelnek ki, amelyek mondhatnánk, hogy vérfertőző módon megtermékenyítik a még a gubacsokban tartózkodó nőstényeket. Ezek kirepülnek a külvilágba, magukkal hordozva annak a fügének a virágporát, amelyből kiszabadultak, és egy másik fügét keresnek, hogy szaporodhassanak, amivel máris elvégzik a beporzást. Miután a rovar segítségével megtörténik a beporzás, a gyümölcstest körte alakúra dagad, és fogyaszthatóvá válik.

A FÜGE TULAJDONSÁGAI, HATÁSA

A füge gazdag tápanyagokban, vitaminokban és ásványi anyagokban.

Magas a magnézium, vas, A-, C-, E-, és K- vitamin, béta – karotin, kálium tartalma.
Kiemelkedően magas kalcium tartalommal rendelkezik, melynek szerepe van a csontok és a fogak felépítésében, a véralvadásban, az izmok összehúzódásában, az enzimek működésében, a szabályos szívműködésben valamint a pihentető, mély alvásban is.

A gyümölcs magas rosttartalmának köszönhetően emésztést segítő hatású, és a koleszterin szinten tartásában is hatékony szerepet játszik.

Rendszeres fogyasztása csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét, sőt azt tartják róla, hogy még bizonyos rákfajták megelőzésében is segíthet. Jelenleg is folynak a kutatások, ami szerint a rendszeresen fügét fogyasztó nőknél csökkentheti a mellrák kialakulásának kockázatát.

100 gramm friss fügében majdnem 3 gramm rost található, ami nők esetében a napi szükséglet 12 %, férfiak esetében 8 %-át fedezi.

100 gramm friss füge 232 miligramm káliumot tartalmaz, ami a nap szükséglet körülbelül 5 százaléka, és segít abban, hogy izmaink és szívünk megfelelően működjön.

100 grammban 4,7 mikrogramm K-vitamin van, ami a napi szükségletünk 5 %-át fedezi, és segít, hogy vérünk minősége megfelelő legyen. A gyümölcsben ezenkívül jelentős mennyiségű vas, kalcium, magnézium, folsav és A-vitamin is található.

A friss füge hatékonyan veszi fel a harcot a vírusokkal.

Sok vizet és növényi cukrot tartalmaz, melyek segítenek a kimerültségen, és méregtelenítés során is.

A durván őrölt fügét alkalmazzák tüdőbetegek gyógyítására, a fügetej pedig fertőtlenítő hatású.

A füge nagyon jó forrása az omega-3 és omega-6 zsírsavaknak, melyek fontosak a szív- és érrendszeri betegségek elkerüléséhez. Mindemellett káliumot is tartalmaz, ami a vérnyomás megfelelő szinten tartásához jó hatású.

A füge segíti az emésztést, de arról is ismert, hogy fekély és gyomorhurutot esetén is jótékony hatású. Csökkenti a felfúvódás érzését, javítja a belek működését. Gyomorgörcs esetén nyugtató hatású, de a bélférgeket és egyéb parazitákat is megöli. Segíti a bél kiürülését, lágy székletet eredményez, de ellentétben a hashajtókkal nem okoz függőséget, bélgörcsöket és hasmenést.

Puhítja, és fényessé, fiatalossá varázsolja a bőrt a rendszeres füge-fogyasztás. Magas víztartalmának köszönhetően a füge szépíti és tisztítja a bőrt, segít kezelni és megelőzni a pattanások kialakulását.

A füge alacsony zsírtartalmú, viszont annál gazdagabb rostban. Javítja az emésztést, miközben nem hízlal. 100 gramm füge mindössze 74 kalóriát, és kevesebb mint 1 gramm zsírt tartalmaz. Fehérjetartalma elenyésző, szénhidrát viszont bőven van benne, akárcsak rost, így bátran beépíthető az egészséges étrendbe.

Fogyókúrázóknak kifejezetten ajánlott, mivel növeli a teltségérzetet, és az anyagcserét is támogatja.

Magas kalciumtartalmának köszönhetően a csontok egészségében is fontos szerepet játszik a füge. A füge fogyasztása nagyon ajánlott gyerekeknek, kismamáknak és menopauzán átesett nőknek.

A fügében található triptofán segít leküzdeni az álmatlanságot és alvászavarokat. Az idegrendszerre is jótékony hatással van, és segíthet depressziós állapotban.

Magnézium és kálium tartalma miatt a vércukorszintre is hatással van, az inzulinszint kontrollálása miatt.

Egy tanulmány szerint már napi három darab friss füge elfogyasztásával csökkenthetjük a makula degeneráció kialakulását. (A makula- vagy sárgafolt- az éleslátás helye, az olvasóképességünket biztosítja. A degeneráció elfajulást, ennél a betegségnél az éleslátás helyén az ideghártya sejtjeinek pusztulását jelenti.)

Sokan úgy tartják, hogy a nálunk megtermő füge nem aszalható. Ezt én cáfolom, mivel már második éve aszalom a fügét, így a téli időszakban is fogyaszthatom.

Füge aszalása:
Az érett fügét kettévágom, és a vágási felülettel felfelé a sütő rácsán, vagy tepsiben kirakom a napra. Az idei ősz kedvez a sok napsütéssel, de napsütés hiányában a sütőben is lehet aszalni.
Mivel nagyon hamar megtalálják a darazsak, ezért egy tüll anyaggal (függönnyel) letakarom.
Éjszakára beviszem, hogy a hajnali harmat ne lepje be.
Naponta megforgatom a fügéket, hogy mindkét oldala száradjon.
Az aszalás eltart néhány napig, attól függően, hogy mekkorák a fügéink, hogy milyen magas a hőmérséklet, illetve mennyit süt a nap. Érdemes az időjárás-előjelzést figyelni, és csak akkor nekikezdeni a szabadtéri, napsütötte aszalásnak, ha nem jeleznek borús, esős időt.

Akkor sincs nagy baj, ha a félig kiszáradt gyümölcsre borús idő jön. Ha már a fügét kicsit megnyomkodva sem ereszti a levét, tegyük tepsire és száraz, kissé meleg helyen pl. a szekrény tetején aszaljuk tovább. De ha még túl nedves a füge, akkor tegyük inkább langyos sütőbe a tepsiket. Egymás fölé akár több tepsit is rakhatunk, alacsony hőfokon (kb. 40-50 fok), alul-felül sütéssel, vagy ha van, akkor hőkeveréssel aszaljunk. Résnyire hagyjuk nyitva a sütőajtót (én egy fakanalat teszek oda), hogy a pára távozni tudjon. Egész éjjel szárítsuk. Ezt akkor is megtehetjük, ha egész nap a Napon volt a gyümölcs, de éjszaka is folytatva a folyamatot hamarabb készen lesz.

Akár a napon, akár sütőben aszaltunk, a kész aszalványokat kb. 1 napig még szellős, napsütés nélküli helyen „hűtsük” le, szikkasszuk. Ezután tegyük csak csavaros fedelű üvegbe, vagy dobozba, az lényeg, hogy száraz helyen tároljuk.

Érdemes csak kisebb mennyiséget egy üvegbe mert ha esetleg nem volt teljesen hibátlan a füge egy – egy darabja, csak kisebb adag penészedik meg. Felbontás után pár nap alatt fogyasszuk el, hogy ne kapjon nedvességet.

Ki kell tapasztalni, hogy mikor számít „késznek” az aszalás. Nem szabad csontszárazra aszalni, puha maradjon, de nem lehet nedves, mert akkor az üvegben is megpenészedik.

Ha sok fügénk van, nagyon finom fügelekvárt készíthetünk belőle. Én hasonlóan készítem, mint a szilvalekvárt. Sütőben, cukor és tartósítószer nélkül. Így télen olyan csemege lesz, ami hatásában szinte ugyanaz, mint a nyers füge, csupán a C-vitamin tartalma megy el belőle a hő hatására.

Mivel idén bőséges a termésem, így amellett hogy a családot, szomszédokat, ismerősöket (mindenkit aki mostanában megfordul nálam) is ellátom vele, ki fogom próbálni a fügemustárt, ami igazából nem is mustár, inkább csattni.

Az interneten sokféle receptet találunk, amihez jó a füge, így receptet nem írok ide.


2020.09.27
Ma ennyit szedtem le. Nem fog egyszerre beleférni a 8 literes fazekamba, ezért kis adagokban – ahogy vágom össze – teszem be a sütőbe, és ahogy esik össze, úgy teszem hozzá a többit.


A fügelekvárt – a szilvához hasonlóan – sütőben készítem, sem cukrot, sem tartósítószert nem adok hozzá. Így nem csak finom lekvár, de télen mint egy multivitamin, naponta is fogyasztható csak úgy magában. A C vitamin kivételével (hő hatására kimegy belőle) minden egyéb vitamin, és ásványi anyag megmarad benne.


Már csak üvegekbe kell szedni.
Az üvegeket is a sütőben fertőtlenítem 120 C° -on, majd visszahűtöm, hogy egyforma hőmérsékletű legyen a lekvárral.