Beleharapni a friss, ropogós cseresznyébe mennyei élmény. Úgy tartják róla, hogy az egyik legromantikusabb gyümölcs, a cseresznyevirágzás pedig több országban is az újjászületés ünneplése. A cseresznyevirág szimbólumként magában hordozza a tavaszi megújulást és a hozzá kapcsolódó új álmok születését és a reményteliséget, optimizmust. A cseresznyevirág ünnep a szépség befogadását jelenti, elmélkedésre ösztönöz a természet szépségében.

Ezt az írást 2022.június 15-én jegyeztem le. Az időpont nekem fontos, hogy ha pár év múlva emlékeimben keresgélek, tudjam mikor volt.

Ma reggel meghallottam a hátsó szomszéd Irénke néni hangját a kertben, ami mindig öröm, mert nagyon gyenge és már az udvarra se akar kijönni. Gyorsan szedtem egy tálka málnát – mivel sajnos már szinte semmit nem eszik -, talán abból csipeget majd, és átmentem. (nagy örömömre jóízűen elfogyasztotta)
Drága Pista bácsi – a férje (88 éves) – elszaladt (nem tévedés: szaladt, mert olyan fürge), hogy hoz nekem valamit míg beszélgetünk.
Egy ágacska friss, mosolygós, ropogós cseresznyével tért vissza. Olyan tömören vannak rajta a szemek, hogy így egyszerűbb levágni, mint leszedegetni. Nagyon örültem neki, úgyhogy hamarosan egy egész vödörrel hozott nekem.

Ezt a cseresznyefát akkor ültették, amikor fiatal házasok voltak, és tavaly töltötték a 60.évüket együtt. A szeretetteljes gondozás, gondoskodás ellenére is az utóbbi években csak néhány szem volt rajta, tavaly pedig már egy szem sem, úgy tűnt, ki fog pusztulni. Tervezte, hogy kivágja kora tavasszal, de nem volt hozzá segítség.

Aztán váratlanul életre kelt, kivirágzott a fa. Pedig már lemondtak róla. Elfogyott az erő, hogy ápolják, gondját viseljék, és felhasználják. A cseresznyés lepényt sincs aki oly nagy szeretettel megsüsse, mint azt Irénke néni tette. A meggybefőtt, a barack – és szilvalekvár sem kell már senkinek. Kiment a divatból. Idő sincs rá, hiszen sokat kell dolgozni a munkahelyen, hogy meg tudják venni a boltban. Ott csak le kell venni a polcról, nem kell dolgozni vele. Sütemény is van, ami dobozban, zacskóban terem ……  A fiatalok, unokák, dédunokák is szívesebben eszik a banánt, és más divatos gyümölcsöket. Nem ítélkezünk, hiszen mi neveltük ilyenné a gyermekeinket. Mi akartuk, hogy nekik jobb legyen.

Beszélgettünk ….
– A sok évtizedes kemény munka, törődés, gondoskodás után most, amikor már nincs erő, sem motiváció, a Jóisten azt mondta: “Elfáradtatok, most már én gondoskodom rólatok!” – és telerakta a fákat gyümölccsel. – mondtam.

Cseresznye, meggy, sárgabarack – bár sokféle gyümölcsöm van, ezek nincsenek, bár szeretem mindet. Venni nem szoktam. Amikor szezonjuk van, mindig kapok valahonnan annyit amit megeszek, a befőzést pedig megoldom a sajátjaimból, hiszen azokból annyi van, hogy jut a szomszédoknak is. Kincsként őrizgetek még két kis üveg sárgabarack lekvárt, ami megmaradt abból, amit 3 éve kaptam Irénke nénitől. Alkalom kell ahhoz, hogy elhasználjam.

Most felajánlották, ne menjen tönkre a sok gyümölcs, ahogy érik majd, szedjem, süssem, főzzem, rakjam el télire. Örömmel elfogadom, az ő polcukra is jut majd belőle.

Most pedig, mielőtt nekiállnék cseresznyés pitét sütni, tekintsük át miért is hasznos, ha kihasználjuk ezt a rövid időszakot, és bőségesen eszünk – akár kúraszerűen – cseresznyét.

A cseresznye hatása az egészségünkre.

A cseresznye kb 80%-a víz, 100 gramm energiatartalma 65-70 kcal, ami 264-295 kJ. Magas rosttartalmánál fogva hozzájárul a megfelelő bélműködéshez és vízhajtó tulajdonsággal is rendelkezik. ezért fogyókúra esetén látványos sikert érhetünk el vele.
Fehérje és zsír alig található benne, viszont 13 grammnyi szénhidrátot, 1,3 g élelmi rostot tartalmaz. Gyümölcscukor tartalma a cseresznye érettségétől is függ. Minél érettebb, annál édesebb a cseresznye.

Vitaminok közül A-vitamin, B1-, B2-, B6-vitamin, ezen kívül folsav, pantoténsav, niacin, biotin és riboflavin található benne. C-vitamin tartalma jelentősebb, kb.10-15 mg van benne 100 grammonként.
Az ásványi anyagok és nyomelemek közül
kálium, foszfor, kalcium és nátrium, kobalt tartalma jelentős.

Mint a többi piros bogyós gyümölcs, a cseresznye színes karotinoidjai (béta-karotin, lutein és zeaxantin), antociánjai és flavonoidjai jelentősen növelik a szervezet antioxidáns védelmét. Ezek hatékonyan semlegesítik a szabad gyököket, és késleltetik az öregedés folyamatait, és gyulladáscsökkentő hatásuk sem elhanyagolható. Segít lelassítani a sejtszintű öregedést és csökkenti olyan krónikus betegségek kialakulásának esélyét, mint a cukorbetegség, a rák vagy az Alzheimer – kór.

A gyümölcsben lévő antocián (amely egy növényi festék) erősíti, és rugalmassá teszi az érfalat, gátolva az érelmeszesedés kialakulását.
Egyes kutatások szerint a cseresznye a feljebb felsorolt antioxidáns vegyületei mellett melatonint is tartalmaz. A melatonin a szervezet legerősebb antioxidáns anyaga, valamint az immunrendszer megfelelő működése során is nélkülözhetetlen. Emellett jelentős szerepe van a normális alvás létrejöttében. Kutatások szerint a szívrohamot szenvedett embereknek alacsony a melatonin szintjük, tehát feltételezhető, hogy segíthet a szívroham megelőzésében.

A cseresznye szára is nyálkaoldó, vizelethajtó hatású, ezért a gyógyszeripar előszeretettel használja szívgyógyszerek alapanyagaként. A szívműködést javítva, segít a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében és kezelésében. Az agyvérzés kialakulásának kockázatát is jelentősen csökkenti.

A benne található gyulladásgátló összetevőknek köszönhetően az egész szervezetnek jót tesz, és mivel a gyümölcsökhöz képest viszonylag alacsony a glikémiás indexe, fogyasztása nem okoz nagy ingadozást a vércukorszintben. Éppen ezért nemcsak akadályozza a cukorbetegség kialakulását, de mértékkel a már meglévő cukorbetegséggel küzdők is fogyaszthatják.

Serkenti, gyorsítja az izmok regenerálódását.

Magas káliumtartalmának köszönhetően a cseresznye  jótékony hatású a magas vérnyomásra, és rendszeres fogyasztásával az izomgörcsöket is csökkenti, sőt fejleszti az izmok erejét.

Kutatással igazolták, hogy a gyümölcs levének hat hétig tartó fogyasztása jelentősen javítja a porckopást és az ízületek állapotát.

A benne lévő bioflavonoidoknak köszönhetően a cseresznye fiatalít, segíti a bőr megújulását, lassítja az öregedési folyamatokat, és jótékonyan hat a kötőszövetek anyagcseréjére is. Kiváló antioxidáns tartalma miatt segíti a kötőszövetek rugalmasan tartását. Nagyban hozzájárul ahhoz, hogy bőrünk fiatalos és finom tapintású maradjon.

A szem egészségének megőrzésében a benne lévő A- vitamin és béta-karotin nyújt segítséget. Ezek védik a szemet a szabad gyökök és az öregedés által okozott károktól, például látásvesztéstől, makuladegenerációtól és szárazságtól, valamint megnyugtatja a szemet és segít a megfelelő szemnyomás megőrzésében.

A flavonoidok és a karotinoidok segítenek az agy hatékonyságának javításában is, így jó hatással van a memóriára.

A cseresznye nem csak frissen, de fagyasztva is nagyon egészséges, éppen ezért ha tehetjük, tegyünk el belőle a mélyhűtőbe is.

Megfigyelés, hogy ha a cseresznyeevés után vizet iszunk, akkor puffadás, gyomorfájás alakulhat ki. Ennek a dietetikusok szerint az az oka, hogy a nem megfelelően megtisztított cseresznye héján található élesztőgombákat csak a tömény gyomorsav képes elpusztítani, de a felhígított emésztőnedvek a gombákat életben hagyják, így az élesztőgomba erjesztő munkája nyomán alakulhatnak ki ezek a tünetek.

Allergiavizsgálattal kimutatták, hogy a nyírfa és az égerfa pollenjére érzékenyeknél a cseresznye keresztallergiás tüneteket produkálhat.

Időközben elkészült a pite is. Több, mint 1 kg cseresznye került bele. ❤️

 

Tovább…

Munkásságom és a weboldal támogatója: borkaszandal.hu